ביה"ס לפסיכודרמה תאטרון ליצירה מקורית בית מדרש
X סגור תפריט אודותתכניות וסדנאותמה אומרים עלינומאמרים וכנסיםגלריות תמונות ווידאוהנקודה היהודיתצור קשר

לימודי תעודה בפסיכודרמה בירושלים - בחסות המכללה האקדמית דוד ילין

תוכנית תלת שנתית ללימודי תעודה בפסיכודרמה בחסות המכללה האקדמית דוד ילין.

הלימודים מורכבים משלושה שלבים והבתאם לכך גם ניתנת תעודת הסיום.

 

הלומדים שנה אחת שנה א' : שילוב כלים פסיכודרמטיים בחינוך יעוץ וטיפול.

 

הממשיכים ועוברים לשנה ב' :מנחה קבוצות בפסיכודרמה .

 

הממשיכים ועוברים לשנה ג': יעוץ טיפולי וחינוכי קבוצתי ופרטני  בפסיכודרמה.

 

התכנית מתאימה לאנשי טיפול, ייעוץ חינוכי ואומנויות ולאנשי חינוך המבקשים לפתח כיוון מקצועי חדש, ולמי שמבקשים לשנות כיוון בדרכם המקצועית הן בתוך המערכת או לצידה. 

 

רוב התוכניות מוכרות לקרן ההשתלמות  ולגמול השתלמות של משרד החינוך.

 

מהי פסיכודרמה?

 

הפסיכודרמה היא שיטת טיפול שפיתח ג' ייקוב לוי מורנו שהיה פסיכיאטר יוצא דופן ותלמידו של פרוייד אותו הוא העריך ועליו גם חלק. כשהחל לטפל בקבוצות באמצעות משחק ותיאטרון אמר מורנו לפרוייד: "אתה קורע את האדם לחלקים ואני מבקש לעזור לאדם לחלום מחדש" (1932).

 

כשיטת טיפול הפסיכודרמה שמה במרכז את הפעולה, כלומר  את החוויה האנושית, שבמרכזה: לא רק "לדבר על..." כי אם "לעשות את..."

 

הפעולה היא למעשה משחק של תאטרון הנפש,-תאטרון החיים, האדם משחק בעזרת הקבוצה  דמויות משמעותיות מחייו ואירועים אמיתיים כולל טראומות. כל התהליך "משוחק" על הבמה הפסיכודרמטית בתהליך תראפויטי  המונחה באופן אחראי ומקצועי. לרוב החוויה מאפשרת מעברים בריאים משבר לתיקון ולגדילה.

                                                                                                

למה טיפול בקבוצה?

 

אני ואת ואתה נולדנו לתוך הדרמה הקבוצתית הנקראת : משפחה! שם גדלנו, וחלקינו שם גם נפגענו כך יוצא כי דווקא בתוך מערכת מקבילה כמו טיפול קבוצתי המשלבים חוויה חיה מכילה ועמוקה המעודדת אמון החזקה בטחון והכלה אפשר לצמוח לגדול . יותר מכך חלקינו אף יוכלו לרפא כמה מפצעי העבר.

גם כחברה אנו משפיעים האחד על השני  לטוב ולרע ומתוך כך קבוצה בהנחייה ובטיפול הנכון,יכולים לתקן ולגדל את עצמינו מחדש בתוך החוויה הקבוצתית.

 

פסיכודרמה בגישת המכון הירושלמי

 

תוכנית הלימודים מבוססת על  פסיכודרמה יישומית המתמקדת בחוויה התראפוייטית האישית והקבוצתית.

חוויה הלמידה מעמידה את עולם הטיפול והייעוץ במרחב המאפשר מעברים מחווית חסר לתחושת סיכוי, מחוויה מפרקת לחוויה מתקנת ומתחושת שבר לתנועה  של תיקון וצמיחה. זאת בדגש על מרחב חי, דיאלוגי ויצירתי, המחולל שינוי.

 

על כן הפסיכודרמה בגישתנו מעמידה את המפגש האנושי כביטוי למורכבות האנושית הן ברמה הפסיכולוגית והן בשילוב היבטים מתוך עולם הרוח של האדם.

 

 

בנוסף התוכנית ממוקדת בהבנה יישומית של מושג התקווה וביצירת מרחב של תקווה במערכות היחסים הפנים -נפשיות: עולמינו הפנימי ומערכות היחסים הבינאישיות:  האדם והזולת. זאת בשילוב עקרונות מתחום עולם הרוח על פי היהדות בגישת פרופ' רוטנברג.

 

 

הבוגרים והבוגרות יוכלו להנחות קבוצה ולאפשר שיח יעוצי טיפולי בפסיכודרמה במערכות החינוך ההדרכה הייעוץ והטיפול. בהתאם לדרישות ולתארים קודמים.

 

 

 

תוכניות הלימוד

 

תוכנית הלימודים בנויה על חוויה התנסותית ולמידה תאורטית חוויתית.

 

ברמה החוויתית התנסותית :אווירת הלימודים והחוויה הקבוצתית הפכו לשם דבר בתוכניות המכון (אפילו אנחנו לא ידענו עד כמה ..ראו תגובות הלומדות) אוירה שאינה באה מן "האויר" אלא מתוך השקעת מחשבה תראפויטית בכל הקשור ליצירת מקום שיש בו אמת ,כבוד ושלום.  כן כן שלום לא כ-פראפאזה אלא כביטוי לצורך של כל אדם לחיות קצת יותר בשלום עם עצמו ועם עולמו ואף יותר מכך ,להמשיך לגדול ,לרצות ,לחלום ולעשות. ההתנסות בפועל היא ליבה של החוויה הלימודית.

 

מה לומדים במכון ברמה התאורית: תאוריות הטיפול בפסיכודרמה נלמדת יחד עם גישות פסיכודינמיות מתקדמות: מהקלאסיות( פרוייד, קליין וויניקוט ,קוהוט ועד ההתייחסותיות :מיטשל ואייגן) ותאוריות בפסיכותרפיה קבוצתית זאת יחד עם ההיבט הרוחני של האדם על פי היהדות בגישת פרופ' רוטנברג*. הלמידה התאורטית מבוססת התנסות.

 

במכון משולבת הפסיכודרמה עם עולם הרוח על פי היהדות, למה ? האדם והחוויה האנושית מורכבים הן מהיכולת לפענח בדרכים פסיכודינמיות את הנפש והן מתוך ההבנה כי באדם קיים ממד רוחני(לאו דווקא דתי). ההיבט הפסיכולוגי והרוחני מאפשרים ראייה הוליסטית ורחבה של האדם כחי במרחב המייחס לעולם  מבנה אישיות ,סיבתיות אך גם את מה ש"מעבר לאני". התפיסה הרוחנית היהודית המבוססת על קבלה וחסידות מאירה את ההבנה בדבר מורכבות האדם ומאפשרת מקום לנשמה.

 

לסיכום במה מתבטא ההבדל בין תוכניותינו לבין תוכניות אחרות בתחום הפסיכודרמה?

 

  1. לומדים פסיכודרמה יישומית- איך עושים פסיכודרמה שלב אחר שלב בפועל
  2. החלקים התאורטיים כולל תאוריות בפסיכולוגיה הן רחבות וממוקדות מערכות יחסים וכל שיעור משלב התנסות חוויתית!
  3.  היבטים מתוך העולם הרוחני על פי היהדות בגישת פרופ' רוטנברג השמה דגש הומני על רוח האדם ומקומו של הבט זה בטיפול באופן רעיוני ומעשי.
  4. לומדים מהי "נשיאת ההפכים" ו"אחדות ההפכים" -מודל חדש בטיפול בפסיכודרמה.

 

כיצד בנויה שנת לימודים בתוכנית לימודי תעודה במכון הירושלמי לפסיכודרמה?

 

תוכנית תלת שנתית ללימודי תעודה בפסיכודרמה בחסות המכללה האקדמית דויד ילין.

 

הלימודים מורכבים משלושה שלבים והבתאם לכך גם ניתנת תעודת הסיום.

 

הלומדים שנה אחת שנה א': מקבלים תעודה לשילוב כלים פסיכודרמטיים בחינוך יעוץ וטיפול.

 

הממשיכים ועוברים לשנה ב': מקבלים תעודת מנחה קבוצות בפסיכודרמה.

 

הממשיכים ועוברים לשנה ג': מקבלים אחר שקלול כל השעות א ב וג -תעודת יעוץ טיפולי וחינוכי קבוצתי ופרטני  בפסיכודרמה.

 

 

מלבד השעות הללו הלומדים/ות מחוייבים/ות בתוכניות  בשנה ב' ו-ג': פרקטיקום, הדרכה  וסמינר קליני, בסמינריונים וכתיבת עבודות אקדמיות.

 

תוכניות העשרה חובה ורשות  כוללות : תוכנית בלעדית הנקראת: מעגלי שיח באמצעות פסיכודרמה. קורסי העשרה מתחומי הטיפול באומנויות המוצעים בחוברות ההשתלמויות של מ. החינוך ובמכללת דויד ילין.

 

התוכניות נלמדות  בקבוצות הטרוגניות מכל המגזרים ועולמות החינוך והטיפול לקבוצות נשים ולקבוצות גברים בנפרד.

 

תנאי הקבלה : בעלי תואר ראשון או תואר אקווילנטי באחת מהתחומים הבאים: חינוך, יעוץ חינוכי ,פסיכולוגיה ,אומנויות. בעלי תעודת הדרכה במרכזי טיפול וחינוך עם ניסיון בן שלוש שנים לפחות בתחום. לבאים מן המגזר הדתי-חרדי ניתן להגיש מועמדות לבעלי ניסיון בעבודה חינוכית יותר  עם ניסיון של יותר משש שנים לפחות.

 

ימי ושעות הלימוד: שנה א, ימי חמישי בין השעות 10:00-16:00. שנה ב, ימי שני בין השעות 16:00-21:30. שנה ג, ימי שלישי בין השעות 16:00-20:30.

תוכנית לגברים-ימי רביעי בין השעות 10:00-16:00.

 

הקבלה מותנית בראיון אישי עם מנהלת המכון!

 

הרשמה : ההרשמה לתוכניות הלימוד מתחילות ב01/05 ומסתיימות ב30/09

 

הנחה ניתנת לנרשמים עד 31/08 בכל שנת לימודים.

 

לפרטים רכזת מנהלית והרשמה: טלי כהן 0528874770

 

צוות המכון 

מנהלת המכון  ד"ר זיוה ברכה גדרון

מטפלת ומדריכה מוסמכת בפסיכודרמה בקבוצות וביחידים כבר יותר מעשרים שנה . פסיכותרפיסטית בהכשרתה (האוניברסיטה העברית) התמחות בטיפול זוגי ומשפחתי ובעלת קליניקה פרטית המשלבת פסיכותרפיה ופסיכודרמה.

 

זיוה היא אחת מהמרצות הבכירות הפועלות בשיתוף פעולה פורה כבר יותר מעשור עם השירות הפסיכולוגי החינוכי של משרד החינוך(שפ"י..בפרט עם היחידה לטיפול במצבי לחץ משבר ואובדנות .יחד איתם יצרה תוכניות לשיקום במצבי מצוקה בעבודתה עם ציוותי בתי הספר בכל הארץ.

 

אחרי יותר משני עשורים בתחומי הטיפול בשנת 2019 סיימה כתיבת עבודת הדוקטורט בפסיכולוגיה בהתמחות בפסיכותרפיה קבוצתית P.syd מחקר איכותני בנושא: "אחדות ההפכים -יצירת מרחב של תקווה בטיפול בפסיכודרמה -שילוב בין גישות פסיכודינמיות לבין תפיסת העולם הרוחני של היהדות" בהנחיית ד"ר ברוך כהנא וד"ר אשר שקדי (האוניברסיטה העברית).

 

זיוה ברכה גדרון פיתחה מודל פסיכודרמטי בתחום מעגלי שיח יוצרי תקווה בקבוצות הטרוגניות. המודל פועל בהנחיית בוגרות המכון כבר כמה שנים בהצלחה רבה בעיקר בצוותים במערכת החינוך (שפ"י) במערכת הבית ספרית ובמרכזי הטיפול בארץ. בנוסף זיוה מכשירה שנים רבות, יועצים חינוכיים אנשי הוראה, טיפול והדרכה לשילוב כלים מעולם הפסיכודרמה בעבודתם המקצועית.

בין הפסיכודרמטיסטים היחידים הפועלים לדיאלוג אמיץ ומכבד בין דתיים, חרדים וחילונים באמצעות פסיכודרמה והיתה ממקימות קבוצת "דו שיח" המיתולוגית.

 

במכון מרצה בקורסים: מבוא לפסיכודרמה, פסיכודרמה למתקדמים, קורס תאוריות אישיות פסיכודינמיות, מיומניות הנחייה וסמינר קליני.

 

חברי צוות המכון- הצוות מורכב מאנשי טיפול בהבעה ויצירה: פסיכודרמה, אומנות, תנועה ודרמה תרפיה פסיכותרפיסטים ופסיכולוגיים קלינים מדריכים.   

 

טלי כהן

בעלת תואר ראשון בניהול מערכות חינוך. רכזת הניהול  של המכון הירושלמי לפסיכודרמה. 

 

ניצה ורצברגר

מרצה בכירה במכון הירושלמי לפסיכודרמה. מטפלת בפסיכודרמה, בימאית

ומורה לתיאטרון. מרצה למשחק  ואימפרוביזציה בשילוב פסיכודרמה.

 

שירה כהנא

מרצה בכירה במכון ,שחקנית יוצרת במאית  ומטפלת בפסיכודרמה (M.A).

מנהלת ומשחקת בתאטרון "שקוף" - תאטרון אימפרוביזציה חברתי.

הקימה וניהלה את מרכז נוער יוצר בגוש עציון- מרכז העשרה לנוער באומנויות הבמה.

מרצה במכון בקורסים לפסיכודרמה בשילוב פלייבק  טיפולי.

 

 

דויד לפיד 

נוירוביולוג (תואר שני),שחקן (ניסן נתיב) פסיכודרמטיסט מוסמך, שחקן ופלייבק ומורה לפלייבק. מרצה במכון בקורסים לפסיכודרמה יישומית בשילוב משחק וקורס חימום קבוצתי שנה ב' וג' ובקורס לפלייבק טיפולי.

 

יהודית דרייפוס

מטפלת בהבעה ויצירה (M.A) , - תחום אמנות.ופסיכותרפיסטית מוסמכת בגישת פסיכולוגיית העצמי.מומחית בטיפול במתבגרים ובנפגעי טראומה מינית. טיפול פרטני וקבוצתי בילדים, מתבגרים ומבוגרים , במסגרות פסיכיאטריות ובמערכת החינוך. בעלת קליניקה פרטית, ומנחה סדנאות מבוגרים בתחום הטראומה. מרצה במכון בקורסים: תאוריות בטיפול הקבוצתי ,קורס שילוב אומנויות בטיפול ובקורס לדינמיקה קבוצתית

 

דנה שפיגל

בעלת תואר שני בפסיכודרמה. תואר ראשון בתיאטרון וחינוך, התמחות בבריאות הנפש, מבוגרים. ניסיון עבודה עם ילדים במצבי טראומה ומשבר. וכן עבודה טיפולית פרטנית וקבוצתית עם נוער בסיכון. ליווי והנחיה של קבוצות תהליכיות. מרצה במכון קורס לתיאוריות בפסיכודרמה ופרקטיקום.

 

רחל סוויד

דרמה תרפיסטית מורה לדרמה-תרפיה, בוגרת האוניברסיטה העברית,  מנחה סדנאות וקבוצות תאטרון פלייבק, שחקנית באנסמבל "צלול",  מטפלת בילדים והדרכות הורים בהבעה ויצירה. מרצה במכון קורס העשרה באמצעות דרמה תרפיה .

 

חיה מאיר

בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי. מנחת קבוצות הורים וזוגות. יועצת ולמלווה לפו"פ וזוגות שבדרך. מרצה במכון בקורס יחסי מטפל מטופל ואתיקה מקצועית.

 

 

פנו אלי

מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם
נעשה באהבה ע"י © כל הזכויות שמורות 2020 
ההודעה נשלחה בהצלחה!
נציגנו ישובו אליכם בהקדם, תודה